Katarzyna Leśniewska jest team leaderem w firmie Professional i ekspertem branży automotive. Nam opowiedziała, jak wygląda zarządzanie HR w sektorze samochodowym.

 

W jaki sposób pracodawcy z sektora motoryzacyjnego dbają o swoje kadry?

Przedsiębiorcom z branży automotive przede wszystkim zależy na pracownikach, którzy są zaangażowani i lojalni. Aby ich przyciągnąć, wprowadzają w swoich przedsiębiorstwach elastyczne godziny pracy, umożliwiają członkom swoich zespołów pracę zdalną, wysyłają ich na dodatkowe szkolenia czy konferencje. Przykładem inwestycji branży motoryzacyjnej w kadry są nie tylko najpopularniejsze świadczenia, typu karty sportowe, ubezpieczenia czy pakiety opieki medycznej. Coraz częściej firmy z tego sektora decydują się również na rozwój programów zdrowia fizycznego, psychicznego, a nawet duchowego dla swoich pracowników. Podejmują one te rozszerzone działania, aby zachęcić potencjalnych kandydatów, wzmocnić zaangażowanie zespołu i podtrzymać swój pozytywny wizerunek pracodawcy.

 

Jaki jest cel świadczeń pozapłacowych? Dlaczego pracodawcy z branży automotive tak powszechnie i chętnie z nich korzystają?

Świadczenia pozapłacowe mają nie tylko wspierać proces rekrutacji, lecz także wyróżnić ofertę firmy pośród innych, konkurencyjnych. Takie benefity są swojego rodzaju informacją dla kandydata, że firma jest przyjazna, dba o budowanie relacji oraz inwestuje we wzmacnianie zaangażowania personelu. Jest to szczególnie ważne dla osób, które dopiero wkraczają na rynek pracy i mają duże oczekiwania w stosunku do pracodawcy. Pracownicy doceniają wsparcie, dzięki któremu po dniu pracy mogą aktywnie wypocząć czy też realizować swoje pasje. Przedsiębiorcy z branży automotive chętnie korzystają zatem ze świadczeń pozapłacowych dla swojej kadry, ponieważ jest to jeden ze sposobów zatrzymania najlepszych talentów. Oprócz tego mają one wpływ na motywację i produktywność zatrudnianych osób, budują employer branding i zwiększają zainteresowanie ofertą pracy. 

 

Jakich działań i świadczeń mogą spodziewać się osoby, które rozpoczynają karierę w branży automotive? Czy są one dostępne od początku zatrudnienia?
Osoby, które postanowiły związać swoje życie zawodowe z sektorem motoryzacyjnym, szczególnie jeśli chodzi o międzynarodowe korporacje, coraz częściej mogą liczyć na wiele benefitów już na początku współpracy. Do świadczeń pozapłacowych należą: opieka medyczna, ubezpieczenie na życie czy karta sportowa. Nawet nowi pracownicy już na samym początku mogą przystępować do różnego rodzaju programów, np. otrzymują zniżki do kin, restauracji czy też na wydarzenia społeczno-kulturalne. Zdarza się często, że mogą również liczyć na elastyczne godziny pracy czy tzw. home office – pracę w domu. Wymienione świadczenia pozapłacowe powoli, lecz dynamicznie stają się również standardem w mniejszych organizacjach.