Jak napisać dobre CV
Odpowiadasz na kolejne ogłoszenie o pracę, a telefon nadal milczy… Zastanawiasz się, w czym jest problem i co mógłbyś zrobić, aby to zmienić. Czy przyjrzałeś się swojemu CV? Podpowiemy Ci, jak w kilku krokach zyskać na atrakcyjności w oczach pracodawcy.
1. Zdjęcie
Pierwszym elementem, który rzuca się w oczy po otwarciu CV, jest Twoja twarz i to ona najbardziej zostanie zapamiętana. Warto więc zadbać o to, by jakość zdjęcia była jak najlepsza i nie chodzi tu tylko o rozdzielczość. To część graficzna Twojej wizytówki, którą jest CV. Jeśli będzie profesjonalna, to taki również będzie odbiór Twojej osoby. Dziwne pozy, przypadkowe scenerie, niestosowne ubrania nie będą działać na Twoją korzyść. Warto oddać się w ręce fotografa lub zdolnego kolegi. Brak zdjęcia też nie jest dobrym pomysłem, tym bardziej kiedy aplikujesz na stanowiska, na których wygląd jest równie ważny co Twoje kompetencje, np. przedstawiciel handlowy czy sekretarka.
2. Dane osobowe
Nie zapominaj o tak podstawowych danych, jak Twoje imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu i adres e-mailowy. Niby rzecz banalna i oczywista, ale zdarzają się aplikacje bez danych kontaktowych lub co gorsza – z nieaktualnymi. Warto w tym miejscu wspomnieć o formie adresu e-mailowego – najlepiej wygląda klasyczna, czyli imię.nazwisko@domena.pl. Jednak często nie jesteśmy jedynymi właścicielami takich personaliów, a dodanie do nich cyfr, nawet jeśli oznaczają one rok urodzenia, nie wygląda zbyt korzystnie. Wówczas możesz posiłkować się wpleceniem drugiego imienia lub znaku specjalnego (i.nazwisko@domena.pl, i_nazwisko@domena.pl, imie_nazwisko@domena.pl). Co ciekawe, niektórzy rekruterzy zwracają uwagę na konta pocztowe, z których korzystają kandydaci, ale o ile nie będą one pokroju buziaczek.pl, możesz potraktować je jako drugorzędną kwestię.
3. Chronologia
Zasada jest prosta: najpierw podajesz szkoły, w których się kształciłeś, następnie miejsca, w których pracowałeś, a na koniec pozostałe dane (języki, umiejętności, kursy itd.). Jednak wiele osób błędnie umieszcza je w czasie, zaczynając od tych najbardziej odległych. Pracodawca nie chce na „dzień dobry” wiedzieć, co robiłeś 10 lat temu, tylko czym zajmowałeś się ostatnio i w czym jesteś najlepszy. To samo dotyczy wykształcenia, z tym że nie powinieneś zamieszczać wcześniejszego niż szkoła średnia. Istotny też jest format dat. W przypadku szkół najlepiej stosować same lata, w przypadku pracy zaś miesiące i lata. To, czy kończyłeś naukę w semestrze letnim, czy zimowym, nie ma znaczenia, o ile posiadasz dyplomy, które to potwierdzają. W przypadku pracy zaś jest to wymierna informacja, ale nikt nie oczekuje precyzji co do dnia.
4. Zakres informacji
Podawanie zdawkowych, nieprecyzyjnych informacji rodzi wiele pytań, a nie każdy chce sobie zadać trud, by je doprecyzować, tym bardziej kiedy w zasięgu wzroku jest wiele barwnych opisów, wpisujących się w oczekiwania wobec kandydatów. Rekruterzy poszukują konkretnych umiejętności i wiedzy, a nazwy stanowisk wbrew pozorom ich nie definiują, lecz mogą nawet mylnie zaniżać lub zawyżać faktyczne kompetencje. Należy zatem opisać stopień znajomości danego zagadnienia (np. języka czy programu). Jeśli dany poziom jest wymagany przez pracodawcę, a Ty go podasz, musisz liczyć się z weryfikacją. Nie warto więc kłamać w tak kluczowych kwestiach. Jeżeli posiadasz dokumenty potwierdzające Twoje kwalifikacje, wspomnij o nich w CV czy też zabierz kopie na rozmowę rekrutacyjną.
5. Coś więcej o sobie
Pozostawmy na chwilę sztywne zasady. Podstawy są ważne, ale gdy już przez nie przebrniesz, możesz postawić kropkę nad i. A nią jest na pewno podsumowanie Twojej działalności zawodowej oraz cele, które sobie stawiasz. Wystarczy kilka zdań na początku CV. Tak, na początku. Jednak jest to kwintesencja całego CV, więc możesz zostawić to zagadnienie również na koniec swojego pisma. Podsumowanie jest równie ważne jak opis całego Twojego dorobku zawodowego. Pomyśl: cały czas zajmowałeś się marketingiem, aż tu nagle olśnienie – chcesz się sprawdzić w sprzedaży, przekuć całą swoją wiedzę służącą promocji na wyniki firmy. Tylko jak ma to ktoś odczytać z Twojego CV? Trzeba o tym napisać! A Twoje osiągnięcia? Warto się nimi pochwalić, szczególnie kiedy możesz je wykorzystać na stanowisku, na które aplikujesz.
6. Diabeł tkwi w szczegółach
Licz się z tym, że Twoje CV przeglądają profesjonaliści. Mają oni na co dzień do czynienia z dziesiątkami, jeśli nie setkami profili zawodowych. Widzieli już wiele, wyłapują wszelkie braki, niespójności, drobne kłamstewka. Jeżeli nie zrobią tego na poziomie czytanej treści, to zapewne zweryfikują to w trakcie rozmowy. Część z nich sprawdzi, czy faktycznie pracowałeś w danym czasie w danej firmie. Inni – czy potrafisz to, co deklarujesz, zapraszając na test umiejętności! Umiesz biegle mówić w języku angielskim, ponieważ mieszkałeś przez rok w Wielkiej Brytanii? Świetnie! Właśnie kogoś takiego potrzebujemy, a więc cała rozmowa będzie właśnie w tym języku. Interesujesz się literaturą skandynawską? Cóż za zbieg okoliczności – Twój rozmówca również. Jaką książkę ostatnio przeczytałeś?
7. CV szyte na miarę
Zależy Ci na zdobyciu konkretnego stanowiska i masz ku temu podstawy, kilka lat doświadczenia, wykształcenie dające podstawy merytoryczne. Ale nie jesteś jedyny, konkurencja jest duża, a i firma, do której aplikujesz, wie, że wielu chętnie dołączy do jej zespołu. Jak się wybić z tłumu? Nawiąż w swoim CV do stanowiska, na które aplikujesz. Niech odbiorca, wie, że to wiadomość właśnie do niego. Określ cel zawodowy, podkreśl atuty, załącz list motywacyjny. Przede wszystkim przeanalizuj wymagania, które kwestie są najistotniejsze, a które drugoplanowe. Wyjdziesz na ignoranta, jeśli prześlesz swoją aplikację mimo wyraźnych braków co do kompetencji czy kwalifikacji. W złym świetle postawi cię również przesłanie CV przygotowanego pod kątem innego stanowiska, gdy zdecydujesz się aplikować na inne.
8. Przejrzystość i spójność
Możesz mieć życiorys najlepszy pod względem merytorycznym, ale gdy będzie on podany w nieodpowiedniej formie, nikt go nie przeczyta. Zaczynając od fontu, kończąc na kolorze tła. Każdy element ma znaczenie. Oczekiwania są różne w zależności od stanowiska, na które aplikujesz, ale warto zapamiętać kilka istotnych zasad.
I. Nie pisz informacji ciągiem, należy je wypunktować od najbardziej istotnej do tej najmniej.
II. Więcej nie znaczy lepiej. Nagromadzenie zbyt dużej ilości informacji sprawia, że odbiorca odczytuje je wybiórczo. Należy wyróżnić graficznie te, które wydają się kluczowe, lub ograniczyć ich liczbę do najważniejszych.
III. Jedna informacja powinna wynikać z drugiej. Masz ponadprzeciętne zdolności analityczne? Jeśli nie wykonywałeś wcześniej czynności, które ich wymagały, będzie trudno w nie uwierzyć.
IV. Przerost formy nad treścią jest niemile widziany. Nie mianuj się dyrektorem działu, gdy jesteś jego jedynym pracownikiem. Tak samo mało prawdopodobne jest to, że zaczynałeś pracę od poziomu specjalisty, gdy wcześniej nie miałeś tego typu doświadczenia. Zaznacz poszczególne szczeble kariery w danej firmie.
9. Dobre zakończenie
Jak zakończyć swoje CV? Klauzulą! Bez niej rekruter i firma nie będą mogli wykorzystać Twoich danych w rekrutacji, czyli najprościej ujmując, nie zadzwonią, bo nie mogą. Nie wyraziłeś na to zgody, choć przesłałeś swój życiorys. Sprawdź, jaka klauzula obowiązuje obecnie, lub dostosuj się do wskazówek znajdujących się w ogłoszeniu. Gdy już zawarłeś ten ważny element, pora na trwałe zapisanie wszystkich danych. Jest tylko jeden poprawny format pliku z CV – to PDF. Po pierwsze, masz pewność, że odbiorcy uda się poprawie otworzyć załącznik, a po drugie – taka forma jest bardziej estetyczna, jak zapakowany prezent. Jego wielkość też ma znaczenie – nikt nie przeczyta zbyt długiego tekstu. Dwie strony A4 to optymalna długość.
10. Szablony
Zdecydowanie odradzamy Ci stosowanie szablonów. Rekruter bardzo szybko się zorientuje, że wybrałeś jeden z nich. Przecież dostaje dziesiątki CV, któryś na pewno się powtórzy. Zamiast generować CV z internetowych kreatorów, z których korzysta wiele osób, spróbuj wyróżnić się własnym, wyjątkowym CV. Sam się przekonasz, ile może ono zdziałać.