Jak napisać dobry list motywacyjny?
List motywacyjny podobnie jak CV to pismo, którym możesz skutecznie przekonać pracodawcę do tego, aby zaprosił Cię na rozmowę kwalifikacyjną. To w nim możesz zaprezentować swoje sukcesy, mocne strony, uzasadnić, dlaczego jesteś najlepszym kandydatem na to stanowisko pracy. Dzięki nim możesz uwieść pracodawcę, zainteresować swoją osobą. To Twoje pięć minut!
Po pierwsze: treść i forma
List motywacyjny jest Twoją wizytówką podobnie jak CV. Każdy z nas, jeśli kupuje książkę lub bierze do ręki gazetę, ocenia jej okładkę, wygląd i zawartość wizualną. Z listem motywacyjnym jest podobnie. Jeśli jest napisany niechlujnie, z błędami, literówkami lub jego forma jest niedopracowana, może zadziałać na Twoją niekorzyść lub wyląduje w koszu.
Zadbaj o jasną i przejrzystą formę, używaj akapitów i znaków interpunkcyjnych, wybierz ciekawą papeterię dostosowaną do branży czy stanowiska, na które aplikujesz. Ponieważ list jest integralną częścią CV, powinien być napisany tym samym rodzajem i wielkością czcionki co Twoje CV i powinien graficznie do niego nawiązywać. Treść koniecznie musi być uzupełnieniem informacji, które zawarłeś w CV. Pamiętaj: to nie jest powielenie CV w innej formie!
Po drugie: personalizacja
Jeśli piszesz list motywacyjny, postaraj się zaadresować go bezpośrednio do osoby prowadzącej rekrutację i rozmowę kwalifikacyjną. Każdy rekruter poczuje się doceniony, jeśli słowa, które do niego kierujesz, są spersonalizowane. Takie podejście będzie świadczyć o Twoim zaangażowaniu i poważnym podejściu do danego pracodawcy. Jeśli jednak nie masz takiej wiedzy, wysyłając dokumenty, zaadresuj go do firmy lub działu, do którego aplikujesz.
Po trzecie: szablonom mówimy „nie”
W internecie mamy ogromną ilość szablonów listu motywacyjnego. Zdecydowanie odradzamy ich stosowanie. Rekruterzy dobrze je znają, a oprócz tego istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie będziesz jedyny, który napisał swój list według danego wzoru. Postaraj się również nie korzystać z utartych zwrotów, używanych przez tysiące kandydatów.
Pokaż rekruterowi, że Ci zależy, i wykaż się kreatywnością. W sposób przemyślany opisz, jakie wartości i korzyści może otrzymać Twój przyszły pracodawca, zatrudniając właśnie Ciebie. Przedstaw swoje atuty zawarte w CV na konkretnych przypadkach. Na przykład jeśli aplikujesz na stanowisko specjalisty ds. marketingu i wymagana jest kreatywność, to możesz opisać, w jaki sposób korzystasz z tej umiejętności oraz co dzięki temu przyszły pracodawca może zyskać. Warto wspomnieć o projektach, które realizowałeś, o sukcesach, jakie odniosłeś w tej dziedzinie. Pokazuj fakty, liczby, konkrety. Pamiętaj, że list motywacyjny to nie kopia CV, tylko jego rozszerzenie!
Postaw na swoje mocne strony
Wyobraź sobie, że to Ty jesteś rekruterem. To naprawdę pomaga! Pomyśl, jakie cechy powinien mieć kandydat na dane stanowisko. Wybierz trzy-pięć swoich mocnych stron, które najbardziej do nich pasują, i je opisz.
Podpisz się
Świetnie wygląda list podpisany ręcznie, Twoje CV będzie łatwiej zapamiętane. Jeśli nie masz takiej możliwości, bo aplikujesz on-line, dopuszczalny jest również podpis komputerowy.
Stosując te zasady, zwiększasz swoje szanse na znalezienie wymarzonej pracy.