Personal branding to celowy i przemyślany proces zarządzania własnym wizerunkiem osobistym i zawodowym. Jego celem może być zarówno budowanie rozpoznawalności, biznesu, jak i poszukiwanie pracy. W obecnych czasach zadbanie o swój wizerunek w sieci jest koniecznością bez względu na to, na jakim stanowisku pracujesz. W jaki sposób najlepiej to zrobić?

 



Często mówi się, że co raz pojawi się w internecie, zostaje w nim na lata – sieć jest wszechobecnym źródłem informacji pozwalającym na wyszukanie informacji każdemu o każdym. Pracodawcy często korzystają z możliwości, jakie daje internet, przeglądają profile pracowników czy potencjalnych kandydatów na portalach, takich jak LinkedIn, GoldenLine, Instagram czy Facebook. Jeden wpis lub niefortunne zdjęcie może wpłynąć na decyzję szefa, że kogoś nie zatrudni. Oczywiście możesz odciąć się od wszystkich mediów społecznościowych, ale tym samym utracisz wiele szans na zdobycie kontaktów biznesowych, a idąc tym tropem – brak autopromocji wpłynie na mniejszą rozpoznawalność Twojej marki, a tym samym zmniejszy potencjalne wzrosty w biznesie. Zamiast tego lepiej się naucz, jak korzystać z mediów społecznościowych bezpiecznie, profesjonalnie i skutecznie, a co najważniejsze – z korzyścią dla Twojej kariery zawodowej.

Pamiętaj jednak, że budowanie marki to nie kreowanie sztucznego obrazu siebie czy zmiana osobowości – aby zbudować personal branding, potrzebna jest autentyczność. Marka osobista powinna być postrzegana jako przydatna i ważna dla innych oraz budzić zainteresowanie. Wskazane jest, by wywoływała emocje, a tym samym wpływała na życie innych przez zaangażowanie i utożsamienie się z Twoimi działaniami.

 

Zdjęcia, czyli „jak cię widzą, tak cię piszą”

W myśl zasady, że w sieci nic nie ginie, staraj się nie wrzucać w social media kontrowersyjnych zdjęć – ani swoich, ani znajomych. Na pewno nieraz oglądałeś różnego rodzaju zdjęcia, na których o pierwszy plan rywalizowały uśmiechnięte twarze ze stołem zastawionym alkoholem. Choć początkowo może nas to śmieszyć, z czasem tego typu fotografie mogą stać się problematyczne, np. wywoływać niesmak u Twojego przyszłego pracodawcy. Zdecydowanie więc odradzamy dzielenie się ze światem swoim życiem towarzyskim. Pamiętaj, że oprócz Twojego szefa z profilów społecznościowych korzystają również takie instytucje jak np. ZUS. Jeśli zatem jesteś pracownikiem przebywającym na zwolnieniu lekarskim, nie publikuj zdjęć z wyjazdu w góry, które mogą przysporzyć Ci problemów. Gwarantujemy, że i Twój przełożony po zobaczeniu takich zdjęć nie będzie zadowolony i może stracić do Ciebie zaufanie.

 

Kontrowersyjnym wpisom mówimy „nie”

Pewnie nie raz po przeczytaniu posta miałeś ochotę złapać za telefon lub siąść do klawiatury i w emocjach wyrazić to, co myślisz. Powstrzymaj się. Lepiej czasami nie wyrażać swojej opinii publicznie, zwłaszcza jeśli dotyczy polityki lub kontrowersyjnych tematów, takich jak religia czy narodowość. Na swoim profilu powinieneś trzymać się tematów „środka”. Jeśli jednak chcesz pokazać światu, co myślisz o np. obecnej sytuacji politycznej, używaj dyplomatycznego, tolerancyjnego języka i zadbaj o konstruktywny dialog pod wpisem. Wulgaryzmy i obrażanie innych jest po prostu niekulturalne i może wpływać na opinię o Tobie wśród kolegów, przełożonych i przyszłych pracodawców.

 

Profesjonalny obraz w sieci

Portale społecznościowe powinny być miejscem, w którym udzielasz się i wypowiadasz na tematy związane z branżą. Zarejestruj się w grupach biznesowych na GoldenLine, LinkedIn, znajdź odpowiednie grupy na Facebooku, które wzbogacą Twoją wiedzę. Zadbaj o swój profil – zrób sobie profesjonalne zdjęcie, uzupełnij wszystkie informacje dotyczące Twojego zatrudnienia. Przygotuj CV on-line. Internet daje Ci nieograniczone możliwości promowania i działania. Koncentruj się na świadomym prezentowaniu informacji w sieci. Pokazuj się z jak najlepszej strony w taki sposób, by budzić zaufanie i stać się pożądanym pracownikiem, ale pamiętaj – bądź w tym wszystkim prawdziwy.

 

Networking

Budowanie sieci kontaktów na pewno może nam ułatwić wiele aspektów życia zawodowego. Sieci kontaktów to przepływ wiedzy i możliwość korzystania z pomocy profesjonalistów i jej uczestników. Pamiętaj jednak, by dbać o to, kogo zapraszasz do swojej sieci. Liczy się jakość, nie ilość.

 

Marka osobista ma wiele korzyści i zastosowań, które dają przewagę konkurencyjną. Nie zapominaj jednak, że kreowanie własnego wizerunku powinno być oparte na solidnych fundamentach. Jest to powolny proces, który wymaga nakładów pracy, ale odpowiednio prowadzony doprowadza do sukcesu.