Artur Mańka-Chrzanowski, Key Account Manager w agencji doradztwa personalnego LeasingTeam Professional opowiada o tym, jak skutecznie przeprowadzać rekrutacje pracowników, czy korzystając z zasobów wewnętrznych, czy też zlecając to zadanie firmie zewnętrznej. Z jakimi kosztami wiąże się jedno i drugie rozwiązanie?

 

Zapraszamy do lektury poniższego tekstu lub odsłuchania nagrania.

 

Proces rekrutacyjny, choć z zewnątrz może wyglądać na szybki i prosty, w rzeczywistości wiąże się z dużą odpowiedzialnością i sporymi kosztami oraz wymaga wiedzy i doświadczenia. Po wielu latach pracy w HR szacuję, iż koszt zrekrutowania pracownika wynosi od 30 do 35 tys. zł. Suma ta jest składową kosztów stałych, takich jak ogłoszenia o pracę czy narzędzia rekrutacyjne, ale też kosztów personalnych, o których wiele osób zapomina. Rekrutacja wiąże się bowiem z wielogodzinną pracą nie tylko rekrutera, ale też przedstawicieli biznesu, dla których poszukiwany jest nowy pracownik. Na sam koniec nie możemy też zapominać o potencjalnych kosztach, które poniesiemy, jeśli rekrutacja okaże się nieudana i pracownik się nie sprawdzi lub zrotuje.

 

Najczęściej problemy rekrutacyjne pojawiają się podczas poszukiwań nowych osób na stanowiska managerskie oraz specjalistyczne, w firmach produkcyjnych, handlowych jak i usługowych średniej wielkości, które zatrudniają około 50-60 osób. W takowych firmach przeważnie rekrutacją zajmuje się jedna osoba, która w sytuacji dużej liczby otwartych etatów nie jest w stanie każdemu procesowi poświęcić odpowiednio dużo czasu i uwagi, a w momencie braku potrzeb rekrutacyjnych – stanowi niespożytkowany koszt stały.

 

Błąd rekrutacyjny generuje nie tylko koszty związane z procesem poszukiwania pracownika oraz jego onboardingiem i szkoleniami, ale też zaburza funkcjonowanie firmy, która nie może realizować zamierzonych celów (szczególnie w przypadku stanowisk wysokiego szczebla), traci na wizerunku rynkowym, ale też musi zmagać się z negatywnymi morale w zespole.

 

Zatem jak prawidłowo przeprowadzić rekrutację bez generowania tak wysokich kosztów oraz nie tracąc na wizerunku firmy? Warto rozważyć powierzenie takiej rekrutacji firmie zewnętrznej, dysponującej doświadczeniem i kompetentnymi rekruterami, którzy są w stanie dotrzeć do właściwych dla naszej firmy kandydatów. Współpraca z taką agencją doradztwa personalnego niesie za sobą szereg zalet, a są nimi między innymi:

  1. Niższe koszty stałe, czyli oszczędność czasu wewnętrznego działu HR i innych zaangażowanych pracowników, optymalizacja liczby etatów (rekruterów), zmniejszenie wydatków na narzędzia HR czy publikację ogłoszeń o pracę.
  2. Skrócenie czasu nieobsadzonego stanowiska – agencja doradztwa personalnego, która przejmuje odpowiedzialność za realizację procesu, z racji swojego doświadczenia, specjalizacji, zasobów i dostępu do zaawansowanych narzędzi, stosuje najbardziej efektywne rozwiązania, dzięki czemu jest w stanie znaleźć właściwego kandydata znacznie szybciej niż wewnętrzny dział HR.
  3. Dostęp do referencji na temat kandydata, np. opinie przełożonych, kolegów i podwładnych z poprzednich instytucji.
  4. Zabezpieczenie wydanych środków na rekrutację w postaci gwarancji na zatrudnionego kandydata. W LeasingTeam Professional zawsze udzielamy gwarancji na wykonany proces rekrutacyjny. Jeśli kandydat nie spełni oczekiwań pracodawcy lub po prostu z przyczyn losowych, obiektywnych będzie zmuszony rozstać się z firmą, przedstawiamy kolejnych (spełniających profil, zweryfikowanych i zaineresowanych) 2 lub 3 kandydatów, bez uruchamiania od początku procedury poszukiwań i bez ponoszenia dodatkowych kosztów finansowych ze strony klienta.
  5. W większości przypadków stosowane jest rozliczenie za efekt, czyli pracodawca zapłaci za proces rekrutacji tylko wtedy, gdy zdecyduje się zatrudnić rekomendowanego przed agencję kandydata.

 

W efekcie, zlecając przeprowadzenie rekrutacji na zewnątrz, pracodawca jest w stanie zaoszczędzić od 10 do 15 tysięcy złotych w stosunku do wydatków, które musiałby ponieść, realizując proces samodzielnie. To oszczędność aż o 30%! Szczególnie obecnie warto rozważyć taką formę współpracy.